Kesedaran pengguna terhadap hak-hak dan kewajipan
mereka sebagai pengguna pada hakikatnya adalah merupakan masalah asas kepada
pengguna.Selagi belum timbul kesedaran di kalangan pengguna terhadap peranan
dan tanggungjawab mereka, selagi itulah usaha-usaha pergerakan pengguna dan
kerajaan untuk melindungi hak-hak dan kepentingan pengguna serta usaha-usaha
kerajaan untuk membendung inflasi tidak dapat mencapai matlamatnya dengan
berkesan.
Masalah yang dihadapi oleh pengguna adalah terlalu banyak. Walau bagaimanapun, masalah-masalah yang dihadapi adalah bersabit dari usaha pengguna untuk mendapatkan hak-hak mereka sebagai pengguna yang berpunca kegagalan sistem pasaran dan institusi-institusi di dalamnya memberikan segala hak yang sepatutnya diperolehi pengguna.
Di samping itu pengguna-pengguna sendiri adalah kurang peka kepada hak-hak mereka yang disediakan oleh undang-undang dan peraturan yang diwujudkan untuk melindungi mereka. Tidak ramai di antara pengguna di negara ini yang memberi perhatian terhadap hak-hak mereka yang diperuntukkan dalam undang-undang sebelum pengguna membeli sesuatu barangan atau perkhidmatan di pasaran.
Di samping itu, para pengguna juga kurang mengambil tahu tentang institusi dan peranan perlindungan pengguna yang ada di negara ini yang berfungsi untuk melindungi kepentingan mereka seperti:
Masalah yang dihadapi oleh pengguna adalah terlalu banyak. Walau bagaimanapun, masalah-masalah yang dihadapi adalah bersabit dari usaha pengguna untuk mendapatkan hak-hak mereka sebagai pengguna yang berpunca kegagalan sistem pasaran dan institusi-institusi di dalamnya memberikan segala hak yang sepatutnya diperolehi pengguna.
Di samping itu pengguna-pengguna sendiri adalah kurang peka kepada hak-hak mereka yang disediakan oleh undang-undang dan peraturan yang diwujudkan untuk melindungi mereka. Tidak ramai di antara pengguna di negara ini yang memberi perhatian terhadap hak-hak mereka yang diperuntukkan dalam undang-undang sebelum pengguna membeli sesuatu barangan atau perkhidmatan di pasaran.
Di samping itu, para pengguna juga kurang mengambil tahu tentang institusi dan peranan perlindungan pengguna yang ada di negara ini yang berfungsi untuk melindungi kepentingan mereka seperti:
(a)
Majlis Hal Ehwal Pengguna Kebangsaan (MHEPK);
(b) Majlis Penasihat Pelindung Pengguna Kebangsaan
(b) Majlis Penasihat Pelindung Pengguna Kebangsaan
(MPPPK);
(c) Bahagian Penguatkuasa, Kementerian Perdagangan Dalam
(c) Bahagian Penguatkuasa, Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna;
(d) Bahagian Hal Ehwal Pengguna, Kementerian Perdagangan
(d) Bahagian Hal Ehwal Pengguna, Kementerian Perdagangan
Dalam Negeri dan Hal Ehwal
Pengguna;
(e) Agensi-agensi Kerajaan;
(f) Majlis Hal Ehwal Pengguna Negeri dan Daerah; dan
(g) Persatuan Pengguna.
(e) Agensi-agensi Kerajaan;
(f) Majlis Hal Ehwal Pengguna Negeri dan Daerah; dan
(g) Persatuan Pengguna.
3.4 Kelemahan-kelemahan yang
ada pada pengguna inilah yang menyebabkan para pengguna dengan mudah menjadi
mangsa kepada peniaga-peniaga yang kurang bertanggungjawab. Banyak
insiden-insiden yang telah berlaku yang telah menjejaskan hak dan kepentingan
pengguna yang antara lainnya termasuklah:
(a)
kegiatan menyorok barang-barang dengan tujuan menaikkan
harga;
(b) tiada tanda harga pacia barangan yang dijual yang
(b) tiada tanda harga pacia barangan yang dijual yang
sepatutnya mempunyai
tanda harga;
(c) pelabelan barangan yang tidak lengkap;
(d) sukatan atau timbangan yang tidak mencukupi seperti yang
(c) pelabelan barangan yang tidak lengkap;
(d) sukatan atau timbangan yang tidak mencukupi seperti yang
didakwa;
(e) barang palsu; dan halal dan haram dan sebagainya.
(e) barang palsu; dan halal dan haram dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment